Én nem tudom, ti hogy vagytok a virslivel. Próbálkozom roppanóssal, juhbelessel, békebelivel, füstölttel, sajtossal, faszénen elősütöttel, de egyik sem hasonlít az IGAZI virslire. Persze, kinek mi az igazi?

Nekem vasárnap délelőttíze, napsütéses vidámparkíze, gyereknapíze, papírtálcaíze, húsíze, szilveszteríze van az igazi virslinek. Roppanása nem túl harsogó, de nem is halk, a kibuggyanó szaft nem túl kevés és nem is túl sok. A színe barnásrózsaszín, az alakja íves, az illata pedig szimplán virsli. Nem füstös, nem sajtos, nem flancos. „Akkoriban” – evvel a szóval potenciális olvasókat veszíthetek el, tudom – még csak egyféle volt. Ahogy a párizsiból és a trappista sajtból is. A választék abban állt, hogy vagy veszem vagy nem. De emiatt nem bánkódtam. Egészen addig, míg a határokkal együtt a nyugat-európai szupermarketek önműködő ajtajai is ki nem nyíltak és fel nem tárták végtelen hosszú, dugig tömött polcaikat, hűtőiket.  Az ámulat azonban nem tartott sokáig. Hamar kiderült, hogy a felvágott szép, de gumiállagú, az előrecsomagolt tizenkét-féle előkelő „wurstel” közül pedig egyik sem közelíti meg a sarki hentes állópultján – alul – elfogyasztható közönséges virslit.

Sok mindennel voltam/vagyok így. Például a párizsival. De avval már leszámoltam. A virslivágy viszont még mocorog bennem. Nosztalgia, húzzák a szájukat a nálam 20 évvel fiatalabbak, akik már műbeles baromfivirslin szocializálódtak, és fúúúújognak, ha a szaftot és a roppanást emlegetem. Nekik a virsli mállós, puha, halványrózsaszín, íztelen és főleg szafttalan.  A bél szó hallatán pedig kifutnak a világból.
Na, nekik a hurkáról biztos nem fogok mesélni…

 

Szerző: mezsuka  2010.04.07. 13:09 16 komment

Címkék: virsli

A bejegyzés trackback címe:

https://konyhamese.blog.hu/api/trackback/id/tr331901428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

baloma 2010.04.07. 19:08:13

A majálist (+sör) kifelejtetted. Szakértők szerint a baromfivirslit megvenni sem szabad, mert merénylet az egészség ellen. Mások szerint pedig kémiai Nobel díjat érdemel, aki a szilveszteri nagyon olcsót előállítja.
Béke poraira!

Gigi7 2010.04.07. 19:32:20

Én hasonlóképp vagyok a gépsonkával. Azaz annak hiányával, nekem az fáj még mindig. Érdekes módon soha nem voltam valami nagy virslirajongó.

Nem gondoltam volna, hogy ilyen hamar elkezdek nosztalgiázni. Te se, igaz, Mezsu? :))

Egyvalami azért jó ebben a virtuális világban: ha nem lenne iwiw, soha nem találtam volna rád újra. (A blogodra meg még annyira sem.) Így meg most valahogy újraélem általad és veled a régi szép időket. Emlékszel még a Carlónál sebtiben összedobott spagettire? :)))

mezsuka 2010.04.08. 09:30:40

Persze hogy emlékszem... Carlót nem lehet elfelejteni.
Nincs a nosztalgiával semmi baj, szerintem. Előbb-utóbb mindenkire rátalál. Már a 22 éves lányom is nosztalgiázik, mert az elmúlt tíz évben annyi minden megváltozott, és olyan sebességgel, hogy neki is hiányérzete van bizonyos dolgokban.

mezsuka 2010.04.08. 09:33:49

@baloma:
A majálisokról nincs saját "virsliélményem", azért nem írtam róla. Különben a legnagyobb baj az, hogy a drága frankfurti és bécsi virsli is csak gyenge utánzata annak, amire én emlékszem. De lehet, hogy ez csak a megszépítő messzeség miatt van.

triestina 2010.04.08. 12:26:11

Igen, lehet, hogy ezek a felvágottak és egyéb szörnyűségek is hozzájárultak ahhoz, hogy már nem eszem húst. Éppen ezért jó volna, ha legalább a trappista jó volna, de az is már a legritkább esetben fordul elő.Persze ezt is "füstölik" meg "fokhagymázzák", így próbálnak valami ízt adni neki, de marhára nem sikerül.

mezsuka 2010.04.08. 14:55:26

@triestina:
Azért a csülökben még bízom. Az legalább disznóból van. :)

Gigi7 2010.04.09. 18:44:33

@mezsuka: na de a csülök az nem egészséges. Különben nekem most csalódást okozott a húsvéti sonka és kolbász is, mert igazi volt ugyan, de túlfüstölt. Nem is fogyott el. :((

mezsuka 2010.04.11. 08:35:31

És azt ki mondta, hogy a csülök nem egészséges?
Ez csak nézőpont kérdése.

triestina 2010.04.11. 15:30:09

A disznó "mondta", leginkább az ő szemszögéből nem egészséges.:-)

Kbenko 2010.06.07. 16:01:11

A virsli miatt regisztráltam. Szeretném mindenkivel megosztani, hogy létezik még igazi virsli, párizsi, húskenyér, stb. Budapesttől nem túl messze van egy mesebeli hentesmester, akinek családja 1911 óta gyártja sertésből, marhából, borjúból a finomságokat. A füstölés is igazi, azaz pácolás után füstön füstölik a füstölni valót. Csak megjegyzem, hogy a húsiparnál már 30 éve is vegyszerrel befúvással helyettesítették a füstöt. Csalóka az íze, nem tartósít, viszont legalább egészségtelen (a fogyasztóra nézve)

mezsuka 2010.06.07. 16:14:57

És te vagy az a mester? :)

mezsuka 2010.06.07. 16:16:36

...de ha nem, akkor is elárulhatnád: mégis, hol van ez a mester...

Kbenko 2010.06.21. 14:40:29

szia,
nem, nem én. én csak egy hálás fogyasztó vagyok. A hentesmestert Biatorbágyon lelhetitek fel, a Nagy út 65. alatt. semmi különösebb külsőség, csak egy egyszerű kis réztábla: "Czimer Gyula és fiai húsüzem. Alapítva: 1911"
Mindenük nagyon finom, a virsli igazi csoda. Mire hazaérek, mindig felfalok néhányat nyersen útközben. Van sajtos virsli is, az nekem annyira nem jött be. A maga nemében nagyon finom, valószínűleg a műfajjal van baj. A debreceni is csodás, szezonban a hurka, kolbász, a párizsi (mindegyik féle), a füstölt húsok, a húskenyér (otthon gőz fölött kicsit átmelegítve egy emberes, azaz kb. egy centis szelet, kis mustárral, friss kenyéren vagy zsemlében. jobb mint a stuttgarti Leberkäse, pedig az is extra.
Húsvétkor aztán előjegyeztetünk egy kis sonkát, amit legalább 4 héttel előre meg kell tegyünk, hogy legyen ideje rendesen megérni...
Aztán ott vannak még a tőkehúsok, amiket némileg tovább kell sütni, főzni mint az átlagost, de nagyon megéri.

remélem nem untattam senkit

mezsuka 2010.06.21. 15:07:13

Dehogy untattál! Sőt, régóta "vágyom" egy hentes után, hol igazi húsáru van. A hurka hurka, a virsli virsli és így tovább. Köszönöm a tippet!
Egy napicikk-kereskedelmi lapnál dolgozom, ahol szívesen írnék is róluk, egy kis reklám talán nekik is jól jönne....
Egy telefonszámot tudnál még küldeni, hogy ne kelljen potyára kimennem?????

mezsuka 2010.06.21. 15:08:31

@mezsuka: megtaláltam a neten a telefont, köszi, ne fáradj.

Kbenko 2010.06.22. 15:13:27

Szia,
remélem ízleni fog. hétfőn szünnapot tartanak, keddtől péntekig reggel 7(?)-től 12-ig, majd 15-től 18(?)-ig vannak nyitva,szombaton csak délelőtt. reklám ellen gondolom nem tiltakoznának, bár szerintem a jelenlegi forgalmuk "lefedi" a kapacitásukat, szinte mindig sorbanállás van és gyakran kifogynak egy-egy termékből. de szerintem ez így jó, inkább, mint, hogy a minőség rovására növeljék a mennyiséget.

ami még egészen extra náluk, az a turista felvágott. valahogy sosem kedveltem, már gyerekkoromban sem. mindig olyan zsíros tapintású, grízes volt. A Biatorbágyi ezzel szemben valószínűleg olyan, amilyen valamikor még az én gyerekkorom előtt lehetett.

Ha gondolod/gondoljátok, tudok még jó péket, vendéglőket, éttermeket, ételeket. sajnos ez meg is látszik rajtam, mióta 3,5 éve leszoktam a cigiről, felszdtem egy tizest...

üdv.
süti beállítások módosítása