Mamikáék debreceni házikója egy hosszú, árnyékos udvar végében állt. Balról omladozó téglafal, jobbról sötét, szobakonyhás kis odúk. A vásározó házaspár sok színes-szagos portékája az üveges verandán hatalmas nejlonzsákokban sorakozott, és ha néha behívtak magukhoz egy pohárka ribizliszörpre, műanyag-vízipisztolyt, jojót vagy similabdát nyomtak a kezembe. A bámulatosan tarkabarka csecsebecséket nagy becsben tartottam, mert mamikáék lakásában nem sok játék volt. Lányaik már fiúkkal randevúztak, barátnőkkel strandoltak vagy zongoraórára jártak. Mamikával nem álltunk rokonságban, ő volt a majdnemkeresztmama, aki nyáron pár hétre befogadta a fővárosba vándorolt barátnő – anyánk – elkényeztetett gyerekeit: rácba szedte finnyás-nyafka öcsémet, engem pedig megtanított a ház körüli teendőkre, szépen, csöndben enni, megköszönni az ételt, felnőttekkel tisztelettudóan viselkedni. Akár tetszett, akár nem.

Ha untam magam, odamehettem a kisöreghez – aki már évek óta egy hangot sem ejtett ki a száján, csak üldögélt a padon. Tavasszal a cserebogarak röptét, ősszel a falevelek hullását mosolyogta. Vagy segíthettem a konyhában. És mamika szigorú munkaadó volt. A csokoládépuding masszájába nem dughattam bele egyik ujjamat sem, a friss, langyos kenyér serclijét nem haraphattam le, és a déli harangozás előtt egy perccel sem kaptam ebédet. A debreceni nagytemplom érces kolompja volt az én megmentőm.

A viaszos vászonnal leterített konyhaasztalon példás rendben álltak az evőeszközök: a villa alatt mindig volt szalvéta, a pohárban szörp, nagybuborékú szódával. Szótlanul kanalaztuk az aranygyöngyös húslevest, roppantottuk a csörögefánkot, ami porcukorbajszot rajzolt az orrunk alá.

Ebéd után nem volt szieszta vagy játék. Volt viszont zománcozott vájdlingban gőzölgő forralt víz, szem- és orrbirizgáló ultrapor. Aztán jött a sparherd. Az undok, ragacsos vasalkotmány – aminek a közepét késsel, a szélét kőporos ronggyal kellett sikálni – nehezen akart megtisztulni. Mentem volna már ki az udvarra ugróiskolázni vagy krétával rajzolni a falra, de mamika kérlelhetetlen volt. „Amíg fokhagymaszagú nem lesz, addig dörzsöld” – mondta, és nem tréfált. A sparherd fémje már ragyogott, a csuklóm sajgott, de hiába szipákoltam, a tűzhely nem lett szagosabb. Eltörött a mécses. Sírástól maszatos arccal, dühösen kiáltottam kíméletlen munkáltatómra: „Az én anyukám nem dolgoztat engem!” Mamika úgy kacagott, hogy neki is könnyek szöktek a szemébe. Gömbölyű, fehér karjával átölelt, izzadságtól nedves hajamat kifésülte a homlokomból és hatalmas, cuppanós csókot nyomott rá: „Szegény kicsi Zsuzsi, de rossz dolga van itt neki!” – mondta félig komolyan, majd kivette a kezemből a koszos rongyot, és helyébe nyomta az áhított rácsos sütit, ami csak uzsonnára járt volna, egy pohár nagyon zsíros tejjel.

 

Szerző: mezsuka  2010.05.05. 06:58 8 komment

Címkék: fokhagyma

A bejegyzés trackback címe:

https://konyhamese.blog.hu/api/trackback/id/tr621975601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

triestina 2010.05.06. 11:10:16

Nagyon-nagyon szép és emlékeket ébresztő...de hol a recept? :-D

mezsuka 2010.05.06. 12:50:16

Hát az most nincs. De ha egy szelet rácsos sütire és bögre tejre támad kedved, meghívlak!!!
Tudod, "ez nem egy valódi gasztroblog".
:::)))

triestina 2010.05.07. 08:28:45

Szerencsére, mert akkor nem is olvasnám!

Gigi7 2010.05.09. 16:39:46

Rád ismerek a leírásból. :DD

mezsuka 2010.05.18. 14:33:56

És a képről? Arról nem ismersz rám? :)

Gigi7 2010.05.24. 13:49:36

@mezsuka: A képről már rég rád ismertem. Semmit se változtál. :)

mezsuka 2010.05.24. 21:00:19

Arról is, amin mamaika ölelgeti durcás kis zsuzsit vagy a blogos képemről?

Gigi7 2010.05.24. 23:00:57

@mezsuka: a blogos képedről. Amikor ilyen kicsi voltál, akkor még nem ismertelek. De kicsinek is helyes voltál. :))
süti beállítások módosítása